av.

by soendag

1.

du har en hånd på en piges skulder på et af dine billeder, er hun din kæreste?

2.

vi har ikke talt sammen hele aftenen, men jeg kan se hvordan du kikker på mig og jeg gengælder dit blik, for du er smuk og når du smiler får du rynker ved øjnene, og måden du kører hånden igennem dine lyse krøller gør mig blød i knæene. Du er god til at fortælle historier og du får mig til at grine i hvert fald to gange.

3.

Det er en mandag og vi på værtshus for at reparere ens vens ødelagte hjerte. Du sidder to borde fra mig, og jeg bilder mig ind at du ser på mig, men tror ikke rigtigt på det, for du er smuk og mørkhåret og i virkeligheden kikker du måske ud af vinduet. Da vi træder ud kommer du frem til mig, introducerer dig selv og spørger hvor vi er på vej hen. “Nevermind” bliver der sagt som den største selvfølge. Du tager cykelen med i metroen, og på nevermind er vi trætte, men vi bliver begge to, for det er for tidligt at tage hjem, det ved vi. Du taler om russiske forfattere og siger ting, som at du aldrig bliver klog nok til at kunne læse litteraturvidenskab, og at du er meget bedre til at bruge dine hænder. Du tager mig i hånden og når du taler læner du dig helt ind mod min kind, og før jeg ved af det har du hånden om mig. Du kysser mig ikke, det er for tidligt. Da nevermind lukker stjæler du en cykel til mig, jeg har dårlig samvittighed, men du er smuk, og vi har talt i flere timer og blevet grebet af hinanden. Vi cykler længe, det er også en omvej fordi vi skal forbi staden. Da vi kommer hjem klæder du dig af, lægger mig i din seng, tænder en pind og sætter blues på. “Vi gør bare det her som venner, ikke?”. “Hvad mener du?”. “Jeg har en kæreste”.

4.

udenfor regner det, vi er fulde, og du fortæller mig at busserne i århus er gratis. Pludseligt er vi i en lejlighed med gulvtæpper og potteplanter hvor man skal gå ned af en lang trappe for at ryge. Vi står udenfor i blæsten og da vi kommer op igen ligger vi os til at sove i seng, fordi vi er for fulde til at fortsætte. Du har armen om mig og jeg kører min hånd igennem dine krøller. Jeg når at tænke, at du er sådan en jeg kunne komme til at forelske mig i. Da vi vågner rejser du dig op, tager dit overtøj på, tager mig med ud i gangen og siger til mig “Hvis ikke jeg havde haft en kæreste, så havde jeg kysset dig lige nu”.

5.

“jeg dufter ikke af din parfume, vel?”